Details
InventarnummerFLM-93-235
TitelNaafboor van metaal gebruikt door wagenmakers
Herstelleronbekend
Beschreibung Betreft een naafboor van metaal. De naafboor is een zware avegaar met schulpboorijzer om het gat dat met een lepelboor door de naaf geboord werd, te verbreden (zie ook naafguts). Hier ontbreekt het handvat of kruk.
Om het werktuig te doen draaien, is een betrekkelijk grote kracht nodig. Daarom wordt de kruk soms verlengd door een staak van 2-3 m, die er door middel van een ring op bevestigd is. Soms ook is de kruk zelf tot twee meter lang. Op sommige naafboren steekt de angel in de punt van een zwaar gaffelvormig stuk hout. Door de gaffel wordt een lange staak gestoken.
Het naafgat wordt geboord wanneer de spaken, meestal met de velgen, in de naaf steken. Het wiel wordt hetzij op twee balken op de grond gelegd, hetzij op een raam vastgemaakt. Wanneer de kruk zeer lang is, draaien helpers rond het wiel.
Aan het uiteinde van het boorijzer is vaak een haak gesmeed. Funktie van de haak is vooralsnog onduidelijk
Naafboren werden gebruikt door wagenmakers voor boren van tapse gaten.
Dit type boor werd voor het eerst gebruikt door Goitzens Pyters wagenmaker te Joure in 1789. De laatste die deze boor gebruikte was Tietze Tietzema ook wagenmaker te Joure (overleden 1940-08-07) Zie nr. FLM-90-159 A en B
Om het werktuig te doen draaien, is een betrekkelijk grote kracht nodig. Daarom wordt de kruk soms verlengd door een staak van 2-3 m, die er door middel van een ring op bevestigd is. Soms ook is de kruk zelf tot twee meter lang. Op sommige naafboren steekt de angel in de punt van een zwaar gaffelvormig stuk hout. Door de gaffel wordt een lange staak gestoken.
Het naafgat wordt geboord wanneer de spaken, meestal met de velgen, in de naaf steken. Het wiel wordt hetzij op twee balken op de grond gelegd, hetzij op een raam vastgemaakt. Wanneer de kruk zeer lang is, draaien helpers rond het wiel.
Aan het uiteinde van het boorijzer is vaak een haak gesmeed. Funktie van de haak is vooralsnog onduidelijk
Naafboren werden gebruikt door wagenmakers voor boren van tapse gaten.
Dit type boor werd voor het eerst gebruikt door Goitzens Pyters wagenmaker te Joure in 1789. De laatste die deze boor gebruikte was Tietze Tietzema ook wagenmaker te Joure (overleden 1940-08-07) Zie nr. FLM-90-159 A en B
Sachgruppegereedschappen
Materialmetaal
Format
hoogte: 4.0 cm
breedte: 8.5 cm
diepte: 94.0 cm
breedte: 8.5 cm
diepte: 94.0 cm