Details
InventarnummerFLM-94-257
TitelNaafboor of schulpboor of slangenboor
Herstelleronbekend
BeschreibungBetreft een avegaar of naafboor of slangenboor, lang 35 cm. , met een spiraalpunt en een wringhout. . Aan de onderzijde een korte boor met een spiraalpunt. Voorzien van een 26 cm lang dubbel kegelvormig wringhout (in het midden gescheurd) voor twee handen .Deze avegaar heeft een holrond, tapsvormig uitlopend boorijzer, en behoort tot de lepelvormige avegaren. Met een slangenboor als uiteinde combineert dit exemplaar in feite twee werkgangen.
Een avegaar is een grote handboor met schroef- of lepelvormig uitlopend boorijzer dat met een dwarsstang wordt rondgedraaid en dient om zeer diepe en/of wijde gaten te boren.
De avegaar wordt door verschillende houtbewerkers gebruikt. De wagenmaker boort er onder
meer de naven van karwielen mee uit, terwijl de klompenmaker de avegaar gebruikt om er aan de binnenkant van klompen hout mee weg te halen
De wagenmaker heeft een reeks van dit soort boren met verschillende diameters. Hij gebruikt
ze onder meer om de spaakgaten en de naafbus opening (na voorboren) op maat te maken.
Een schulpboor of naafboor is de grootste tapse avegaar die de wagenmaker bezit. Met dit werktuig maakt hij de voorgeboorde opening (met lepelboor) in de naaf van het wiel wijder en tapsvormig zodat daar vervolgens de naafbus in kan worden geslagen. Een schulpboor is doorgaans voorzien van een verwisselbare houten kruk. Door de grootte van het werktuig wordt het meestal door twee personen
gehanteerd. Er wordt dan een extra draaiboom aan de kruk bevestigd.
Een avegaar is een grote handboor met schroef- of lepelvormig uitlopend boorijzer dat met een dwarsstang wordt rondgedraaid en dient om zeer diepe en/of wijde gaten te boren.
De avegaar wordt door verschillende houtbewerkers gebruikt. De wagenmaker boort er onder
meer de naven van karwielen mee uit, terwijl de klompenmaker de avegaar gebruikt om er aan de binnenkant van klompen hout mee weg te halen
De wagenmaker heeft een reeks van dit soort boren met verschillende diameters. Hij gebruikt
ze onder meer om de spaakgaten en de naafbus opening (na voorboren) op maat te maken.
Een schulpboor of naafboor is de grootste tapse avegaar die de wagenmaker bezit. Met dit werktuig maakt hij de voorgeboorde opening (met lepelboor) in de naaf van het wiel wijder en tapsvormig zodat daar vervolgens de naafbus in kan worden geslagen. Een schulpboor is doorgaans voorzien van een verwisselbare houten kruk. Door de grootte van het werktuig wordt het meestal door twee personen
gehanteerd. Er wordt dan een extra draaiboom aan de kruk bevestigd.
Objektbezeichnungnaafboor, slangenboor, schulpboor
Sachgruppegereedschappen
Materialmetaal
Format
hoogte: 5.0 cm
breedte: 26.0 cm
diepte: 34.5 cm
breedte: 26.0 cm
diepte: 34.5 cm