Details
InventarnummerFLM-89-033
TitelMelkbus of melktransportkan van metaal om melk vanaf de boerderij naar de zuivelfabriek te vervoeren
HerstellerJumbo
BeschreibungBetreft een ronde metalen melkbus of melktransportkan met een naar boven toe smaller wordende kraag met daarboven de hals. De inhoud is 30 liter. Onderaan bevindt zich een standring (onderband) met ronde gaten en aan de bovenband zijn twee ovale handvatten aangebracht. Het deksel is plat en heeft een verzonken handvat. Op de bovenband staat: CZ FRESIA 1970. Op de hals is een groene band aangebracht en op de kraag staat in rode cijfers het busnummer: 156. Dit nummer staat ook op het deksel. Op de bovenband is het logo van de fabrikant aangebracht, zijnde een olifantje, en de tekst: JUMBO HOLLAND.
Melkbussen of melktransportkannen (Fries: molkbus) werden gebruikt om melk vanaf de boerderij naar de zuivelfabriek te vervoeren en tevens om wei, ondermelk, karnemelk of leidingwater mee terug te brengen naar de boerderij.
Er bestaan meerdere modellen; het standaardmodel met een inhoud van 20, 25, 30, 40 of 50 liter en het flesmodel in enkel 30 en 40 liter uitvoering. De bussen zijn vervaardigd van koud gewalste staalplaat en daarna vertind.
Een bus is samengesteld uit een los deksel met handgreep, een hals, een kraag, een bovenband (lasstrip) met twee handvaten, de cilindrische romp en een onderband (lasstrip). Er zijn verschillende uitvoeringen van deksels, te weten het standaard deksel uit één of twee delen gestampt metaalplaat, het bolle en het paddenstoeldeksel (zonder handvat). De hals of spatvoor kan voorzien zijn van een extra metalen rand, zogenaamde halsband om het ledigen van de bus bij de zuivelfabriek te vergemakkelijken. Bij het flesmodel is de typische kraag afwezig waardoor dit type melkbus sneller te ledigen is en gemakkelijker te reinigen is.
Sinds 1952 worden er ook lichtmetalen melkbussen gemaakt. Deze zijn geheel naadloos en uit één stuk vervaardigd. Het metaal bestaat uit een legering van aluminium, magnesium en silicium.
In de bovenband is vaak de naam (of afkorting ervan) geperst van de zuivelfabriek waaraan de melk geleverd wordt en/of het handelsmerk van de fabrikant alsmede zijn naam en/of nummer en/of jaartal .
Op de kraag van de melkbus is meestal het busnummer van de boer met behulp van een koperen plaatje gesoldeerd of er op geverfd. Daarnaast kan de kraag voorzien zijn van een geverfd merkteken om aan te geven dat de betreffende bussen de avondmelk van de vorige dag bevat. Dit was in de winter van belang wanneer de melk éénmaal daags werd opgehaald door de fabriek opdat men een melkmonster voor het kwaliteitsonderzoek alleen uit een bus zonder dit merkenteken nam.
De hals van de melkbus kan soms zijn voorzien van verflaag die per boer een andere kleur heeft. Deze markering is ingevoerd toen de melkontvangst bij de fabriek het handmatig legen van de bussen vervangen werd het door half-automatisch legen met behulp van een transportband. Door de snellere aanvoer van de bussen was het busnummer door de ontvanger niet meer zo vlug af te lezen en kwam deze extra kleurherkenning er bij. Bij het geheel automatisch legen van de bussen werd er per boer als herkenning één bus voorzien van een extra metalen platte ring op de hals, de zogenaamde ‘ringbus’. Van de betreffende boer werd bij de melkontvangst deze ringbus als eerste op de lopende band gezet zodat er mechanisch overgeschakeld werd naar een andere stortbak om de melk te wegen en te bemonsteren.
Melkbussen of melktransportkannen (Fries: molkbus) werden gebruikt om melk vanaf de boerderij naar de zuivelfabriek te vervoeren en tevens om wei, ondermelk, karnemelk of leidingwater mee terug te brengen naar de boerderij.
Er bestaan meerdere modellen; het standaardmodel met een inhoud van 20, 25, 30, 40 of 50 liter en het flesmodel in enkel 30 en 40 liter uitvoering. De bussen zijn vervaardigd van koud gewalste staalplaat en daarna vertind.
Een bus is samengesteld uit een los deksel met handgreep, een hals, een kraag, een bovenband (lasstrip) met twee handvaten, de cilindrische romp en een onderband (lasstrip). Er zijn verschillende uitvoeringen van deksels, te weten het standaard deksel uit één of twee delen gestampt metaalplaat, het bolle en het paddenstoeldeksel (zonder handvat). De hals of spatvoor kan voorzien zijn van een extra metalen rand, zogenaamde halsband om het ledigen van de bus bij de zuivelfabriek te vergemakkelijken. Bij het flesmodel is de typische kraag afwezig waardoor dit type melkbus sneller te ledigen is en gemakkelijker te reinigen is.
Sinds 1952 worden er ook lichtmetalen melkbussen gemaakt. Deze zijn geheel naadloos en uit één stuk vervaardigd. Het metaal bestaat uit een legering van aluminium, magnesium en silicium.
In de bovenband is vaak de naam (of afkorting ervan) geperst van de zuivelfabriek waaraan de melk geleverd wordt en/of het handelsmerk van de fabrikant alsmede zijn naam en/of nummer en/of jaartal .
Op de kraag van de melkbus is meestal het busnummer van de boer met behulp van een koperen plaatje gesoldeerd of er op geverfd. Daarnaast kan de kraag voorzien zijn van een geverfd merkteken om aan te geven dat de betreffende bussen de avondmelk van de vorige dag bevat. Dit was in de winter van belang wanneer de melk éénmaal daags werd opgehaald door de fabriek opdat men een melkmonster voor het kwaliteitsonderzoek alleen uit een bus zonder dit merkenteken nam.
De hals van de melkbus kan soms zijn voorzien van verflaag die per boer een andere kleur heeft. Deze markering is ingevoerd toen de melkontvangst bij de fabriek het handmatig legen van de bussen vervangen werd het door half-automatisch legen met behulp van een transportband. Door de snellere aanvoer van de bussen was het busnummer door de ontvanger niet meer zo vlug af te lezen en kwam deze extra kleurherkenning er bij. Bij het geheel automatisch legen van de bussen werd er per boer als herkenning één bus voorzien van een extra metalen platte ring op de hals, de zogenaamde ‘ringbus’. Van de betreffende boer werd bij de melkontvangst deze ringbus als eerste op de lopende band gezet zodat er mechanisch overgeschakeld werd naar een andere stortbak om de melk te wegen en te bemonsteren.
Objektbezeichnungmelkbus, melktransportkan
Sachgruppehouders
Format
hoogte: 57 cm
breedte: 31 cm
diepte: 31 cm
breedte: 31 cm
diepte: 31 cm