Details
InventarnummerFLM-11-0624
TitelEts op papier van een landschap met boerderijen met de titel 'Langs de Friese zeedijk' door Abe Gerlsma, 1946
Hersteller Abe Gerlsma (etser)
BeschreibungBetreft ets op papier in een lijst van een landschap met boerderijen met de titel 'Langs de Friese zeedijk'. De boerderijen staan tussen bomen en struiken in het weiland en rechts op de voorgrond is de dijk te zien. Het tafereel bevindt zich bij de Dijkshoek bij Firdgum.
In het indrukwekkende oeuvre van Abe Gerlsma (1919-2012) uit Franeker staat het Friese platteland centraal. Gerlsma had het vermogen om het meest wezenlijke kenmerk van het Friese landschap te treffen: de werking van licht. Hij is zijn hele kunstenaarsleven lang geboeid en gefascineerd door tegenlicht in het Friese landschap. Abe Gerlsma tekende graag, echter niet met het idee om kunstenaar te worden. Een bestaan als beeldend kunstenaar bleek financieel zeer onzeker. In 1948 aanvaardde hij een baan als assistent voor de mechanisatie bij de Rijkslandbouwvoorlichhtingsdienst in Leeuwarden. In zijn vrije uren is Abe Gerlsma altijd blijven tekenen, etsen en schilderen.
Veel van zijn schilderijen en etsen hebben het Friese landschap als onderwerp. Gerlsma koos daarbij de karakteristieke elementen van het landschap: boerderijen, kerkjes en schepen. Niet de precieze weergave van ieder detail, maar de stemming van het landschap is bepalend voor de compositie van het kunstwerk. De eerste opdrachten als kunstschilder kreeg Abe Gerlsma vlak na de oorlog. In 1945 schilderde hij een decor voor de revue 'It kin raer beteare' van de cabaretiers Tetman en Jarich de Vries. In de dioramas die hij voor landbouwtentoonstellingen maakte kon hij techniek en schilderkunst combineren. Als landbouwwerktuigenspecialist heeft Gerlsma een belangrijke rol gespeeld in de mechanisatie van de landbouw. Vlak na de oorlog ontwierp hij een aardappellooftrekker. Daarnaast heeft hij de snarenbedpootmachine voor aardappels ontwikkeld en werkte hij mee aan een grondontsmettingsmachine.
In het indrukwekkende oeuvre van Abe Gerlsma (1919-2012) uit Franeker staat het Friese platteland centraal. Gerlsma had het vermogen om het meest wezenlijke kenmerk van het Friese landschap te treffen: de werking van licht. Hij is zijn hele kunstenaarsleven lang geboeid en gefascineerd door tegenlicht in het Friese landschap. Abe Gerlsma tekende graag, echter niet met het idee om kunstenaar te worden. Een bestaan als beeldend kunstenaar bleek financieel zeer onzeker. In 1948 aanvaardde hij een baan als assistent voor de mechanisatie bij de Rijkslandbouwvoorlichhtingsdienst in Leeuwarden. In zijn vrije uren is Abe Gerlsma altijd blijven tekenen, etsen en schilderen.
Veel van zijn schilderijen en etsen hebben het Friese landschap als onderwerp. Gerlsma koos daarbij de karakteristieke elementen van het landschap: boerderijen, kerkjes en schepen. Niet de precieze weergave van ieder detail, maar de stemming van het landschap is bepalend voor de compositie van het kunstwerk. De eerste opdrachten als kunstschilder kreeg Abe Gerlsma vlak na de oorlog. In 1945 schilderde hij een decor voor de revue 'It kin raer beteare' van de cabaretiers Tetman en Jarich de Vries. In de dioramas die hij voor landbouwtentoonstellingen maakte kon hij techniek en schilderkunst combineren. Als landbouwwerktuigenspecialist heeft Gerlsma een belangrijke rol gespeeld in de mechanisatie van de landbouw. Vlak na de oorlog ontwierp hij een aardappellooftrekker. Daarnaast heeft hij de snarenbedpootmachine voor aardappels ontwikkeld en werkte hij mee aan een grondontsmettingsmachine.
Datum 1946 - 1946
Objektbezeichnungets
Sachgruppeafbeeldingen
Materialpapier
Format
hoogte: 15 cm
breedte: 37 cm
breedte: 37 cm