Details
Object numberFLM-87-385
TitleTrekker of tractor merk Allis Chalmers gebruikt voor werkzaamheden op landbouwbedrijven
CreatorAllis-Chalmers
DescriptionBetreft een oranjekleurige tractor of trekker van het merk ALLIS CHALMERS van het type B. De vier wielen hebben rubberen luchtbanden. De trekhaak aan de achterkant is verstelbaar met een horizontaal boogvormig stuk ijzer waarmee zeven standen zijn in te stellen. De tractor heeft geen riemschijf. Er zijn drie versnellingen mogelijk. De zitplaats achter het stuur bestaat uit een aantal losse kussentjes daar de originele zitting niet meer aanwezig is. Aan de voorzijde van de tractor bevindt zich een zwengel om de motor aan te zwengelen. Aan de achterzijde is een zelf-gemaakte nummerplaat met kenteken B-26538 geplaatst en een plaatje met de tekst: N.V. LOUIS REIJNERS AMSTERDAM. Bij de pedalen staat: TRACTOR NO B38458 terwijl bij de motor een plaatje is aangebracht met vermelding van specificaties. Er zijn eveneens reserve-onderdelen.
Het kenteken B-26538 is van Tiete Anema te Kimswerd, geregistreerd op 26 april 1940 te gemeente Wonseradeel.
De trekker werd ingevoerd door smid Huisman in Pingjum via de firma n.v. Louis Reijnders te Amsterdam. Een jaar vóór de Tweede Wereldoorlog startte Huisman met de verkoop van Allis Chalmers tractoren. Hij verkocht er in Kimswerd drie en in Pingjum twee. Het daaropvolgende jaar bestelde hij weer een aantal, maar die zijn nooit in Nederland aangekomen. Het schip dat ze vervoerde werd door een Duitse onderzeeër getorpedeerd en zonk. De trekkers liggen dus ergens op de bodem van de Atlantische oceaan.
De Amerikaanse tractorfabrikant Allis Chalmers ontstond in 1857. Dit model B met ongeveer 15 pk. werd ontwikkeld in 1937 en was voor die tijd een zeer moderne trekker. Vanwege de prijs was het een betaalbare krachtbron voor kleine boeren. Vanaf 1947 werd het model B ook in Groot-Brittannië gebouwd. De productie eindigde in 1955 toen Ferguson met de TE20 als grote concurrent de markt bestormde.
De vorm van de trekker had veel overeenkomst met een wespentaille en kreeg al gauw deze bijnaam mee. Door de smalle vorm had de bestuurder vanaf zijn zitplaats ruim zicht op het werk en de ruime vrije hoogte onder de trekker was zeer geschikt voor onderbouwwerktuigen. In ons land werd het een favoriete schoffeltrekker maar ook voor maaiwerkzaamheden leende het zich ook uitstekend.
De trekker, uit 1939, is in de winter van 2012 gerestaureerd door vrijwilligers van het museum. Het museum heeft ook een schoffelgarnituur die eveneens is gerestaureerd, waarmee het plaatje compleet is.
Het kenteken B-26538 is van Tiete Anema te Kimswerd, geregistreerd op 26 april 1940 te gemeente Wonseradeel.
De trekker werd ingevoerd door smid Huisman in Pingjum via de firma n.v. Louis Reijnders te Amsterdam. Een jaar vóór de Tweede Wereldoorlog startte Huisman met de verkoop van Allis Chalmers tractoren. Hij verkocht er in Kimswerd drie en in Pingjum twee. Het daaropvolgende jaar bestelde hij weer een aantal, maar die zijn nooit in Nederland aangekomen. Het schip dat ze vervoerde werd door een Duitse onderzeeër getorpedeerd en zonk. De trekkers liggen dus ergens op de bodem van de Atlantische oceaan.
De Amerikaanse tractorfabrikant Allis Chalmers ontstond in 1857. Dit model B met ongeveer 15 pk. werd ontwikkeld in 1937 en was voor die tijd een zeer moderne trekker. Vanwege de prijs was het een betaalbare krachtbron voor kleine boeren. Vanaf 1947 werd het model B ook in Groot-Brittannië gebouwd. De productie eindigde in 1955 toen Ferguson met de TE20 als grote concurrent de markt bestormde.
De vorm van de trekker had veel overeenkomst met een wespentaille en kreeg al gauw deze bijnaam mee. Door de smalle vorm had de bestuurder vanaf zijn zitplaats ruim zicht op het werk en de ruime vrije hoogte onder de trekker was zeer geschikt voor onderbouwwerktuigen. In ons land werd het een favoriete schoffeltrekker maar ook voor maaiwerkzaamheden leende het zich ook uitstekend.
De trekker, uit 1939, is in de winter van 2012 gerestaureerd door vrijwilligers van het museum. Het museum heeft ook een schoffelgarnituur die eveneens is gerestaureerd, waarmee het plaatje compleet is.
Production placeAmerika
Production date 1939 - 1939
Object categoryvervoer
Dimensions
hoogte: 169.0 cm
breedte: 158.0 cm
diepte: 320.0 cm
breedte: 158.0 cm
diepte: 320.0 cm