Details
Object numberFLM-17-0257
TitleEts op papier ingelijst in sjablon achter glas van ploegende boer met titel 'Hjerst' vervaardigd door Abe Gerlsma, circa 1940-1945
Creator Abe Gerlsma (etser)
DescriptionEts op papier ingelijst in sjablon achter glas van ploegende boer met titel 'Hjerst". Centraal op de afbeelding loopt de boer achter zijn paard en ploeg. Vogels vliegen aan om bovenkomende wormen uit de grond te pikken. Links aan de horizon is een boerderij zichtbaar tussen enkele bomen. Het tafereel speelde zich af nabij dorpje Herbayum.
In het indrukwekkende oeuvre van Abe Gerlsma (1919-2012) uit Franeker staat het Friese platteland centraal. Gerlsma had het vermogen om het meest wezenlijke kenmerk van het Friese landschap te treffen: de werking van licht. Hij is zijn hele kunstenaarsleven lang geboeid en gefascineerd door tegenlicht in het Friese landschap. Abe Gerlsma was een gedreven tekenaar waarbij de wens om kunstenaar te worden ondergeschikt was. Een bestaan als beeldend kunstenaar bleek financieel te onzeker. In 1948 aanvaardde hij een baan als assistent voor de mechanisatie bij de Rijkslandbouwvoorlichhtingsdienst in Leeuwarden. In zijn vrije uren bleef Abe Gerlsma echter tekenen, etsen en schilderen.
Veel van zijn schilderijen en etsen hebben het Friese landschap als onderwerp. Gerlsma koos daarbij de karakteristieke elementen van het landschap: boerderijen, kerkjes en schepen. Niet de precieze weergave van ieder detail, maar de stemming van het landschap is bepalend voor composities van zijn werken. De eerste opdrachten als kunstschilder kreeg Abe Gerlsma vlak na de oorlog. In 1945 schilderde hij een decor voor de revue 'It kin raer beteare' van de cabaretiers Tetman en Jarich de Vries. In dioramas die hij voor landbouwtentoonstellingen maakte kon hij techniek en schilderkunst combineren.
Als landbouwwerktuigenspecialist speelde Gerlsma een belangrijke rol bij mechanisatie van de landbouw. Zo ontwierp hij vlak na de oorlog een aardappellooftrekker. Ook ontwikkelde hij een snarenbedpootmachine voor aardappels en werkte hij verder mee aan totstandkoming van grondontsmettingsmachines.
In het indrukwekkende oeuvre van Abe Gerlsma (1919-2012) uit Franeker staat het Friese platteland centraal. Gerlsma had het vermogen om het meest wezenlijke kenmerk van het Friese landschap te treffen: de werking van licht. Hij is zijn hele kunstenaarsleven lang geboeid en gefascineerd door tegenlicht in het Friese landschap. Abe Gerlsma was een gedreven tekenaar waarbij de wens om kunstenaar te worden ondergeschikt was. Een bestaan als beeldend kunstenaar bleek financieel te onzeker. In 1948 aanvaardde hij een baan als assistent voor de mechanisatie bij de Rijkslandbouwvoorlichhtingsdienst in Leeuwarden. In zijn vrije uren bleef Abe Gerlsma echter tekenen, etsen en schilderen.
Veel van zijn schilderijen en etsen hebben het Friese landschap als onderwerp. Gerlsma koos daarbij de karakteristieke elementen van het landschap: boerderijen, kerkjes en schepen. Niet de precieze weergave van ieder detail, maar de stemming van het landschap is bepalend voor composities van zijn werken. De eerste opdrachten als kunstschilder kreeg Abe Gerlsma vlak na de oorlog. In 1945 schilderde hij een decor voor de revue 'It kin raer beteare' van de cabaretiers Tetman en Jarich de Vries. In dioramas die hij voor landbouwtentoonstellingen maakte kon hij techniek en schilderkunst combineren.
Als landbouwwerktuigenspecialist speelde Gerlsma een belangrijke rol bij mechanisatie van de landbouw. Zo ontwierp hij vlak na de oorlog een aardappellooftrekker. Ook ontwikkelde hij een snarenbedpootmachine voor aardappels en werkte hij verder mee aan totstandkoming van grondontsmettingsmachines.
Production date 1940 - 1945
Object nameets
Object categoryafbeeldingen
Dimensions
hoogte: 19.5 cm
breedte: 41.7 cm
diepte: 4.0 cm
breedte: 41.7 cm
diepte: 4.0 cm