Détails
N° d'objetFLM-95-286
TitreSchilderijin olieverf, voorstellende Ulbe Kooistra door Piet van der Hem
Créateur Piet van der Hem
DescriptionBetreft olieverfschilderij, bestaande uit een houten lijst (100x 81cm.) geel-roodachtig met relief, het doek meet 78 x 59 cm.en stelt Ulbe Kooistra voor. Ulbe Kooistra (Jelsum 1874-Leeuwarden 1949). Van 1909-1939 secretaris van de Bond van Coöp. Zuivelfabrieken in Friesland. De opkomst en bloei van de coöperatieve zuivelbeweging in dit gewest voor een groot deel aan de heer Kooistra is te danken
Ulbe Kooistra Aet Suae 68 P. van der Hem 1943 Aet Suae 68 is Latijn en betekend 'op de leeftijd van 68
jaar. Van der Hem is de schilder van het doek, het doek zit op een aparte stuk hout, dat met vastgenagelde klemmetjes aan de lijst is verbonden, aan de achterzijde bevinden zich tevens twee vastgeschroefde ophangogen.
Hem, Pieter van der, schilder en tekenaar (Wirdum (F.) 9-9-1885 - 's-Gravenhage 24-4-1961).
Gemaakt vor de landbouwtentoonstelling van 1927 te leeuwarden: Zie art. LC 30 aug. 1927
In 1902 ging Van der Hem naar Amsterdam om daar aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid te studeren.Nog tijdens deze studie volgde hij avondlessen bij A. Allebé, directeur van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Van 1905 tot 1907 deed hij de dagopleiding aan de Rijksacademie, waar hij onder meer les kreeg van de schilder N. van der Waay en de graficus P. Dupont.In september 1907 vertrok Van der Hem naar Parijs.
Na zijn terugkeer in Amsterdam in 1908 was Van der Hem veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen. In het voorjaar van 1909 kon hij zijn werk presenteren op de tentoonstelling van de schildersvereniging 'Sint Lucas' in het Stedelijk Museum.In de jaren 1909-1914 gold Van der Hem, samen met jonge schilders als Piet Mondriaan, Jan Sluyters en Leo Gestel, als vertegenwoordiger van het Amsterdamse luminisme, de stroming die, uitgaande van het Franse impressionisme, vernieuwingen in de Nederlandse kunst bracht.
Van der Hem had zich intussen reeds geregeld op het terrein van de toegepaste grafiek begeven. Sinds het begin van zijn carrière deed hij - als nevenactiviteit - illustratiewerk voor kranten, tijdschriften en boeken. Verder ontwierp hij een groot aantal affiches. Vanaf 1914 tekende Van der Hem ook politieke prenten. Zijn vermogen om snelle en rake typeringen te geven, maakte hem in dit genre zeer geliefd. Werk van zijn hand verscheen onder meer in De Nieuwe Amsterdammer (1914-1920), de Haagsche Post (1920-1935) en de Haagsche Courant (1935-1941). Toen de Duitse censuur in 1941 de Nederlandse pers geheel beheerste, staakte Van der Hem zijn activiteiten als politiek tekenaar. Na de oorlog ging hij hier niet mee verder, en tot zijn overlijden in 1961 concentreerde hij zijn aandacht volledig op het portretschilderen.
Ulbe Kooistra Aet Suae 68 P. van der Hem 1943 Aet Suae 68 is Latijn en betekend 'op de leeftijd van 68
jaar. Van der Hem is de schilder van het doek, het doek zit op een aparte stuk hout, dat met vastgenagelde klemmetjes aan de lijst is verbonden, aan de achterzijde bevinden zich tevens twee vastgeschroefde ophangogen.
Hem, Pieter van der, schilder en tekenaar (Wirdum (F.) 9-9-1885 - 's-Gravenhage 24-4-1961).
Gemaakt vor de landbouwtentoonstelling van 1927 te leeuwarden: Zie art. LC 30 aug. 1927
In 1902 ging Van der Hem naar Amsterdam om daar aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid te studeren.Nog tijdens deze studie volgde hij avondlessen bij A. Allebé, directeur van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Van 1905 tot 1907 deed hij de dagopleiding aan de Rijksacademie, waar hij onder meer les kreeg van de schilder N. van der Waay en de graficus P. Dupont.In september 1907 vertrok Van der Hem naar Parijs.
Na zijn terugkeer in Amsterdam in 1908 was Van der Hem veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen. In het voorjaar van 1909 kon hij zijn werk presenteren op de tentoonstelling van de schildersvereniging 'Sint Lucas' in het Stedelijk Museum.In de jaren 1909-1914 gold Van der Hem, samen met jonge schilders als Piet Mondriaan, Jan Sluyters en Leo Gestel, als vertegenwoordiger van het Amsterdamse luminisme, de stroming die, uitgaande van het Franse impressionisme, vernieuwingen in de Nederlandse kunst bracht.
Van der Hem had zich intussen reeds geregeld op het terrein van de toegepaste grafiek begeven. Sinds het begin van zijn carrière deed hij - als nevenactiviteit - illustratiewerk voor kranten, tijdschriften en boeken. Verder ontwierp hij een groot aantal affiches. Vanaf 1914 tekende Van der Hem ook politieke prenten. Zijn vermogen om snelle en rake typeringen te geven, maakte hem in dit genre zeer geliefd. Werk van zijn hand verscheen onder meer in De Nieuwe Amsterdammer (1914-1920), de Haagsche Post (1920-1935) en de Haagsche Courant (1935-1941). Toen de Duitse censuur in 1941 de Nederlandse pers geheel beheerste, staakte Van der Hem zijn activiteiten als politiek tekenaar. Na de oorlog ging hij hier niet mee verder, en tot zijn overlijden in 1961 concentreerde hij zijn aandacht volledig op het portretschilderen.
Date 1943
Nom d'objetschilderij
Catégorie d'objetschilderijen
Matérielolieverf
Dimensions
hoogte: 8.5 cm
breedte: 81.0 cm
lengte: 100.0 cm
breedte: 81.0 cm
lengte: 100.0 cm