Détails
N° d'objetFLM-98-048
TitreMelkbus of melktransportkan van metaal om melk vanaf de boerderij naar de zuivelfabriek te vervoeren
DescriptionBetreft donkergroen geschilderde bus met gouden banden en een afbeelding van het F.R.S. kantoor met 'US MEM'. De bus is compleet met deksel.
Melkbussen of melktransportkannen zijn er in meerdere modellen (standaardmodel met een inhoud van 20, 25, 30,40 of 50 liter en het flesmodel alleen in 30 en 40 liter uitvoering). De bussen zijn vervaardigd van koud gewalste staalplaat en daarna vertind.
Een bus is samengesteld uit een los deksel met handgreep, een hals, een kraag, een bovenband (lasstrip) met twee handvaten, de cilindrische romp en een onderband (lasstrip). Er zijn verschillende uitvoeringen van deksels, te weten het standaard deksel uit één of twee delen gestampt metaalplaat, het bolle en het paddenstoeldeksel (zonder handvat). De hals of spatvoor kan voorzien zijn van een extra metalen rand, zogenaamde halsband om het ledigen van de bus bij de zuivelfabriek te vergemakkelijken. Bij het flesmodel is de typische kraag afwezig waardoor dit type melkbus sneller te ledigen is en gemakkelijker te reinigen is.
Sinds 1952 zijn er ook lichtmetalen melkbussen, geheel naadloos en uit één stuk, vervaardigd bestaande een legeren van Aluminium, magnesium en silicium.
In de bovenband is veelal de naam (of afkorting) van de zuivelfabriek waaraan de melk geleverd wordt geperst en/of het handelsmerk van de fabrikant alsmede zijn naam en/of nummer en/of jaartal .
Op de kraag van de melkbus is veelal het busnummer van de boer met behulp van een koperen plaatje gesoldeerd of er op geverfd. Daarnaast kan de kraag voorzien zijn van een geverfd merkteken om aan te geven dat de betreffende bussen de avondmelk van de vorige dag bevat. Dit was in de winter van belang wanneer de melk éénmaal daags werd opgehaald door de fabriek opdat men een melkmonster voor het kwaliteitsonderzoek alleen uit een bus zonder dit merkenteken nam.
De hals van de melkbus kan soms zijn voorzien van verflaag die per boer een andere kleur heeft. Deze markering is ingevoerd toen de melkontvangst bij de fabriek het handmatig legen van de bussen vervangen werd het door half-automatisch legen met behulp van een transportband. Door de snellere aanvoer van de bussen was het busnummer door de ontvanger niet meer zo vlug af te lezen en kwam deze extra kleurherkenning er bij. Bij het geheel automatisch legen van de bussen werd er per boer als herkenning één bus voorzien van een extra metalen platte ring op de hals, de zogenaamde ‘ringbus’. Van de betreffende boer werd bij de melkontvangst deze ringbus als eerste op de lopende band gezet zodat er mechanisch overgeschakeld werd naar een andere stortbak om de melk te wegen en te bemonsteren.
Melkbussen of melktransportkannen werden gebruikt om melk vanaf de boerderij naar de zuivelfabriek te vervoeren en tevens om wei, ondermelk, karnemelk of leidingwater mee terug te brengen naar de boerderij.
Melkbussen of melktransportkannen zijn er in meerdere modellen (standaardmodel met een inhoud van 20, 25, 30,40 of 50 liter en het flesmodel alleen in 30 en 40 liter uitvoering). De bussen zijn vervaardigd van koud gewalste staalplaat en daarna vertind.
Een bus is samengesteld uit een los deksel met handgreep, een hals, een kraag, een bovenband (lasstrip) met twee handvaten, de cilindrische romp en een onderband (lasstrip). Er zijn verschillende uitvoeringen van deksels, te weten het standaard deksel uit één of twee delen gestampt metaalplaat, het bolle en het paddenstoeldeksel (zonder handvat). De hals of spatvoor kan voorzien zijn van een extra metalen rand, zogenaamde halsband om het ledigen van de bus bij de zuivelfabriek te vergemakkelijken. Bij het flesmodel is de typische kraag afwezig waardoor dit type melkbus sneller te ledigen is en gemakkelijker te reinigen is.
Sinds 1952 zijn er ook lichtmetalen melkbussen, geheel naadloos en uit één stuk, vervaardigd bestaande een legeren van Aluminium, magnesium en silicium.
In de bovenband is veelal de naam (of afkorting) van de zuivelfabriek waaraan de melk geleverd wordt geperst en/of het handelsmerk van de fabrikant alsmede zijn naam en/of nummer en/of jaartal .
Op de kraag van de melkbus is veelal het busnummer van de boer met behulp van een koperen plaatje gesoldeerd of er op geverfd. Daarnaast kan de kraag voorzien zijn van een geverfd merkteken om aan te geven dat de betreffende bussen de avondmelk van de vorige dag bevat. Dit was in de winter van belang wanneer de melk éénmaal daags werd opgehaald door de fabriek opdat men een melkmonster voor het kwaliteitsonderzoek alleen uit een bus zonder dit merkenteken nam.
De hals van de melkbus kan soms zijn voorzien van verflaag die per boer een andere kleur heeft. Deze markering is ingevoerd toen de melkontvangst bij de fabriek het handmatig legen van de bussen vervangen werd het door half-automatisch legen met behulp van een transportband. Door de snellere aanvoer van de bussen was het busnummer door de ontvanger niet meer zo vlug af te lezen en kwam deze extra kleurherkenning er bij. Bij het geheel automatisch legen van de bussen werd er per boer als herkenning één bus voorzien van een extra metalen platte ring op de hals, de zogenaamde ‘ringbus’. Van de betreffende boer werd bij de melkontvangst deze ringbus als eerste op de lopende band gezet zodat er mechanisch overgeschakeld werd naar een andere stortbak om de melk te wegen en te bemonsteren.
Melkbussen of melktransportkannen werden gebruikt om melk vanaf de boerderij naar de zuivelfabriek te vervoeren en tevens om wei, ondermelk, karnemelk of leidingwater mee terug te brengen naar de boerderij.
Nom d'objetmelkbus, melktransportkan
Catégorie d'objethouders
Matérielstaal
Dimensions
hoogte: 56.0 cm
diameter: 32.0 cm
diameter: 32.0 cm