Détails
N° d'objetFLM-87-726
TitreSchilderij van Piet van der Hem voor landbouwtentoonstelling te Leeuwarden te 1927
Créateur Piet van der Hem
DescriptionBetreft een schilderij in olieverf op doek vervaardigd door Piet van der Hem. Op het doek met een brede bruine rand zijn afgebeeld een aantal mannelijke personen werkend aan bureau`s in het stamboekhuis (FRS) te Leeuwarden. Onder de afbeelding is op een opgeplakt papier weergegeven de Friese tekst: "Mar nou't hja Stamboekskou is. In namme draecht dy't fen Mefrou is! Kom nou ris!"
Het niet gesigneerde doek is gespannen op een houten raamwerk en op een aantal plaatsen licht beschadigd..
Door de schilder vervaardigd voor de landbouwtentoonstelling te Leeuwarden in 1927, zie ook nr. 87-725, 87-721, 87-722, 87-726 en gebruikt als illustratiemateriaal.
Hem, Pieter van der, schilder en tekenaar (Wirdum (F.) 9-9-1885 - 's-Gravenhage 24-4-1961).
In 1902 ging Van der Hem naar Amsterdam om daar aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid te studeren.Nog tijdens deze studie volgde hij avondlessen bij A. Allebé, directeur van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Van 1905 tot 1907 deed hij de dagopleiding aan de Rijksacademie, waar hij onder meer les kreeg van de schilder N. van der Waay en de graficus P. Dupont.In september 1907 vertrok Van der Hem naar Parijs.
Na zijn terugkeer in Amsterdam in 1908 was Van der Hem veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen. In het voorjaar van 1909 kon hij zijn werk presenteren op de tentoonstelling van de schildersvereniging 'Sint Lucas' in het Stedelijk Museum.In de jaren 1909-1914 gold Van der Hem, samen met jonge schilders als Piet Mondriaan, Jan Sluyters en Leo Gestel, als vertegenwoordiger van het Amsterdamse luminisme, de stroming die, uitgaande van het Franse impressionisme, vernieuwingen in de Nederlandse kunst bracht.
Van der Hem had zich intussen reeds geregeld op het terrein van de toegepaste grafiek begeven. Sinds het begin van zijn carrière deed hij - als nevenactiviteit - illustratiewerk voor kranten, tijdschriften en boeken. Verder ontwierp hij een groot aantal affiches. Vanaf 1914 tekende Van der Hem ook politieke prenten. Zijn vermogen om snelle en rake typeringen te geven, maakte hem in dit genre zeer geliefd. Werk van zijn hand verscheen onder meer in De Nieuwe Amsterdammer (1914-1920), de Haagsche Post (1920-1935) en de Haagsche Courant (1935-1941). Toen de Duitse censuur in 1941 de Nederlandse pers geheel beheerste, staakte Van der Hem zijn activiteiten als politiek tekenaar. Na de oorlog ging hij hier niet mee verder, en tot zijn overlijden in 1961 concentreerde hij zijn aandacht volledig op het portretschilderen.
Het niet gesigneerde doek is gespannen op een houten raamwerk en op een aantal plaatsen licht beschadigd..
Door de schilder vervaardigd voor de landbouwtentoonstelling te Leeuwarden in 1927, zie ook nr. 87-725, 87-721, 87-722, 87-726 en gebruikt als illustratiemateriaal.
Hem, Pieter van der, schilder en tekenaar (Wirdum (F.) 9-9-1885 - 's-Gravenhage 24-4-1961).
In 1902 ging Van der Hem naar Amsterdam om daar aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid te studeren.Nog tijdens deze studie volgde hij avondlessen bij A. Allebé, directeur van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Van 1905 tot 1907 deed hij de dagopleiding aan de Rijksacademie, waar hij onder meer les kreeg van de schilder N. van der Waay en de graficus P. Dupont.In september 1907 vertrok Van der Hem naar Parijs.
Na zijn terugkeer in Amsterdam in 1908 was Van der Hem veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen. In het voorjaar van 1909 kon hij zijn werk presenteren op de tentoonstelling van de schildersvereniging 'Sint Lucas' in het Stedelijk Museum.In de jaren 1909-1914 gold Van der Hem, samen met jonge schilders als Piet Mondriaan, Jan Sluyters en Leo Gestel, als vertegenwoordiger van het Amsterdamse luminisme, de stroming die, uitgaande van het Franse impressionisme, vernieuwingen in de Nederlandse kunst bracht.
Van der Hem had zich intussen reeds geregeld op het terrein van de toegepaste grafiek begeven. Sinds het begin van zijn carrière deed hij - als nevenactiviteit - illustratiewerk voor kranten, tijdschriften en boeken. Verder ontwierp hij een groot aantal affiches. Vanaf 1914 tekende Van der Hem ook politieke prenten. Zijn vermogen om snelle en rake typeringen te geven, maakte hem in dit genre zeer geliefd. Werk van zijn hand verscheen onder meer in De Nieuwe Amsterdammer (1914-1920), de Haagsche Post (1920-1935) en de Haagsche Courant (1935-1941). Toen de Duitse censuur in 1941 de Nederlandse pers geheel beheerste, staakte Van der Hem zijn activiteiten als politiek tekenaar. Na de oorlog ging hij hier niet mee verder, en tot zijn overlijden in 1961 concentreerde hij zijn aandacht volledig op het portretschilderen.
Nom d'objetschilderij
Catégorie d'objetschilderijen
Dimensions
hoogte: 191.0 cm
breedte: 291.0 cm
diepte: 5.0 cm
breedte: 291.0 cm
diepte: 5.0 cm